Isnin, 21 Februari 2011

Buat Kerja Jangan Sampai Jatuhkan Maruah Kerajaan Islam




Friday February 18, 2011

Orang asli bemoan land exploitation

GUA MUSANG: Orang asli settlers in Pos Balar claimed they lost their source of income when a firm cleared their 100ha rubber plantation to develop a project called ‘Ladang Rakyat’.
They said the Kelantan PAS government appointed the company to develop the land.
Sugi Alang, 26, said most of the area had been used for agriculture by the orang asli for the past 20 years.
In need of assistance: Nik Aziz (left) receiving a memorandum pertaining to the ruins caused by the ‘Ladang Rakyat’ project from an Orang Asli Community representative in Kota Baru, Kelantan on Monday. — Bernama
“We planted rubber and other crops, but the company has now cut down the rubber trees,” he said.
He added that the state government should have resolved the land issue with the orang asli first, instead of giving priority to a foreign company.
Another settler, Samri Talib, 30, said a water catchment area on a hill in the premises had been damaged when the forest was cleared for the estate. “We are concerned over this,” he said.
Galas state assemblyman Abdul Aziz Yusoff said he had received similar complaints from the other orang asli in the Lojing, Pos Brooke, Bihai, Pulat, Pasik and Kuala Betis areas.
He promised to bring up the issue at the Umno divisional meeting so that Tengku Razaleigh Hamzah, as the division head, could take action.
Mentri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat said the land had been acquired because there was no clearly-defined boundary.
“The state government approved the application from the company concerned because it was under the impression that no one owned the land,” he said.
Nik Aziz said the Kelantan government would set up a committee to investigate any problems that might arise.
Ladang Rakyat chief executive officer Dr Nazmi Ghazali Azmi reiterated by saying that the project in Gua Musang did not involve the orang asli settlement.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ini keratan akhbar dari The Star online. Ia juga termuat dalam akhbar-akhbar harian yang lain pada minggu lepas. Mungkin yang dilaporkan oleh akhbar berkenaan tidak semuanya benar dan tidak dinafikan semuanya adalah betul. Mengikut sumber, kejadian ini memang terjadi. mungkin yang gtelibat tidaklah sampai 1oo ha sebagaimana dilaporkan tetapi ianya memang terjadi. Saya sendiri telah melihat rumah kongsi pekerja yang didirikan dikawasan pos Balar. Mengikut maklumat yang diperolehi, kawasan yang diusahakan oleh syarikat yang mendakwa tanah itu telah diluluskan oleh kerajaan Kelantan kepada mereka adalah bukannya didalam kawasan penempatan orang Asli mahupun termasuk dalam kawasan yang diwartakan sebagai kawasan Orang Asli. Walaupun bukan didalam kawasan penempatan orang Asli dan namun diakui terdapat kawasan tanaman orang asli dikawasan yang cuba dimajukan dengan tanaman kelapa sawit oleh syarikat terbabit (dengan niat tidak mendedahkan nama syarikat). Syarikat berkenaan juga dikatakan syarikat 100 peratus bumiputera. 
Saya bukanlah ingin membincangkan tentang pencerobohan kawasan orang asli atau kezaliman kerajaan Islam Kelantan terhadap Masyarakat Orang Asli tetapi apa yang saya ingin suarakan disini ialah sikap pemaju (Syarikat) yang tidak mempedulikan peraturan apabila ingin memajukan kawasan tersebut hinggakan maruah kerajaan Kelantan tercemar. 
Mengikut khabar yang diterima, Syarikat terbabit baru sahaja mendapat kelulusan pelaburan oleh Serenti Pelaburan Negeri bagi membangun kawasan terbabit. maksudnya projek komersial itu sesuai dijalankan dikawasan tersebut tetapi urusan hakmilik tanah belum pun dimulakan lagi. Ia perlulah melalui proses pengukuran kawasan dan mendapat ulasan-ulasan daripada agensi-agensi teknikal seperti, Pejabat Tanah, Majlis Daerah, Jabatan Alam Sekitar dan sebagainya. Mengambilkira semangat penguatkuasaan undang-undang Kanun Tanah Negara, Syarikat terbabit walaupun mendapat kelulusan Unit Perancang Ekonomi Negeri bagi melaksanakan projek terbabit namun mereka tidak boleh sekali-kali memasuki kawasan tersebut lebih-lebih lagi mendirikan kongsi dan menebas tebang pokok-pokok yang ada dikawasan itu selagi Dokumen Hakmilik tidak didaftarkan. 
Setelah betul kawasan tersebut telah dikeluarkan hakmilik, maka bolehlah ditebas tebang pokok-pokok dikawasan tersebut. Semestinya Kerajaan Negeri yang prihatin seperti Kelantan akan tidak membiarkan hakmilik dikeluarkan meliputi kawasan-kawasan bermasalah seperti kawasan rentahan orang Asli serta kubur-kubur datok moyang mereka. Jika dikeluarkan hakmilik pun keatas kawasan-kawasan yang sedikit rentahannya serta rentahan tersebut dikategarikan sebagai tidak berjaya, maka kerajaan negeri pasti akan mensyaratkan syarikat terbabit membayar gantirugi dalam bentuk bayaran ex-gratia kepada masyarakat Orang Asli yang terlibat.
Bertindaklah secara bijak, jangan hanya rakus mencari sedikit harta dengan membelakangkan undang-undang dan memalukan kerajaan negeri yang dicintai ini. Jika tindakan syarikat terbabit mengikut cara yang sebenar, sudah pasti isu ini tidak akan diperbesarkan dan dapat diselesaikan dengan sempurna...
Artikel sedikit berkaitan perkara ini boleh dilihat dalam post terdahulu http://mohdhelmimatzin.blogspot.com/2010/11/galas-orang-asli-tanah-dan-akta-orang.html
*pandangan ini adalah pandangan peribadi dan bukan mewakili pandangan kerajaan.

1 ulasan:

  1. tahniah kejayaan menyatakan situasi di Gua musang yang sering menjadi isu gunting dalam lipatan

    BalasPadam