Ahad, 30 Januari 2011

Jangan Lalai!!!Susah Menanti.

JPJ lancar operasi cermin gelap

20/01/2011 2:14pm


KUALA TERENGGANU - Pemilik kenderaan yang memasang cermin gelap di Terengganu bakal berdepan tindakan saman dan kompaun apabila Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan melancarkan operasi berterusan bagi mengesan mereka yang terlibat.
Jumaat 28 Januari 2010....hari tu aku balik Kelate dari Jengka... Ambil anak-anak dan isteri untuk pulang ke kampong jumpa tok ayah dan tok ma mereka. maklumlah, tok ma dan tokayah asyik rindu cucu. 
hari tu habis je sekolah terus bertolak pulang. berniat nak balik ikut Terengganu, biasanya ikut Gua Musang tapi hari ni 'gelenya' nak balik kok teganu. ikut Terengganu lagi jauh kalau nak banding ikut Gua Musang. Ikut Gua Musang boleh berenti kat quarters kejap sebelum meneruskan perjalanan. tapi sebab apa tak tahulah, nak balik ikut Terengganu jugak. 
sampai je kat Kuantan tergerak hati nak tengok roadtax...dari dalam kereta nampak samar-samar. berenti kejap tepi jalan. Ya Allah!! terkejut sebab roadtax dah mati. cek lesen memandu, sama!!! dah mapuh. dalam hati kata "mapuh kerah aku lagu ni, nak patah balik Jengka untuk tukar kereta dah jauh" teruskan juga walaupun teringat ada operasi JPJ kat Terengganu...Cermin keta aku pun memang gelap. sahih tak lepas lah kalau kena tahan.
Sampai dekat Kuala terengganu, alamak ada roadblock JPJ...pusing balik, berenti kat masjid. tunggu masuk asar kemudian cuba jalan ikut Kuala Berang...bawa kereta dalam satu KM, ayak! sini pun ada BBlok JPJ. macamana ye? fikir aku dalam hati...kesian kat isteri, dia pulak yang susah hati. aku ambil keputusan masuk satu simpang. kemana entah..berhenti tepi jalan dan buka GPS. GPS tunjuk jalan lain untuk ke Jerteh. ikut je arahan..alhamdulillah dapat lepas roadblock JPJ. 7 malam, sampai bukit Yong....Ya Allah, ada lagi JPJ..ni betul-betul punya operasi. patah balik dan cari Masjid. solat dan makan...lepas maghrib cuba sekali lagi jalan tadi. Isteri kata bacalah doa masa Nabi Muhammad s.a.w nak keluar rumah masa hijrah dulu...dalam hati "jadi ke? nabi nak elak musuh Islam, aku ni dah jadi macam buruan kerajaan. rasanya tak sama. 
masuk je jalan besar, nampak kelip-kelip lampu JPJ letak ditengah-tengah jalan tempat dia buat sekatan jalanraya...dalam hati "apa nak jadi-jadilah, kena saman pun aku dah tak kira. dah letih sangat memandu dari tengahari" 
Pergi perlahan-lahan, dan....pegawai JPJ tak der. lampu je. alhamdulillah...syukur sangat-sangat. kalau tak mesti banyak kena bayar..nampak keceriaan diwajah isteri....kesian anak-anak sebab jauh perjalanan. anak-anak ku, lain kali kita balik ikut g.muse...buat macam biasa...tidor dulu kat gua musang baru sambung perjalanan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan